21 januari 2009

Ett steg på vägen men...

...räcker det med GI för diabetiker?

Ju mer kolhydrater - desto större påverkan på mitt blodsockret.

Ju mindre kolhydrater - desto mindre påverkan på mitt blodsocker.

LCHF=LowCarbHigfat - minimerad mängd kolhydrater

GI=Glykemiskt Index - kolhydrater, men långsamma sådana


Min uppfattning som diabetes typ tvåa är att min kropp inte tål kolhydrater. Varför ska jag då tillföra sådana i någon högre grad även om de är långsamma sådana. Jag har valt att äta LCHF-kost och försöker lägga mig på max 5 g kolhydrater per måltid för att få så liten påverkan som möjligt på mitt blodsocker men ändå kunna äta en varierad och för mig tillfredsställande kost. Om jag skulle lägga till quinoa, dinkel, rotsaker, bönor m.m. skulle jag få i mig rejält mer med kolhydrater, om än långsamma, som GI-metoden förespråkar. T.e.x. innehåller 100 g torkade kikärtor hela 51 g kolhydrater.


Läs artikel i SvD som rapporterar om att Cochrane-institutet gjort en sammanställning som styrker att GI-kost har en gynnsam effekt på blodsockret hos diabetiker. Jättebra! Men jag väljer att gå längre än så. Varför ta till halvmesyrer när man kan "get the real deal" =D

Inga kommentarer: