28 april 2008

Mätning av blodsocker (P-GLUKOS)


Ett venöst prov (blodprov som tas i större blodkrärl, vener, t.ex. i armvecket) kallas också för långtidsblodsocker (HbA1c) och mäts i procent.

Ett kapillärt prov (blodprov som tas i mindre blodkärl, kapillärer, t.ex. i fingret) mäts i millimol per liter (mmol/l). Den provtagningen kan du själv göra hemma med hjälp av en blodsockermätare.

Ett fastande normalvärde ligger mellan 4-7 mmol/l.

Observera att det ovan nämnda normalvärdet avser den kapillära mätningen. Om du får ett HbA1c-värde från din doktor måste du räkna om det med hjälp av följande formel för att se om det ligger mellan 4-7mmol/l:

2xHbA1c-3,6=blodsockret i mmol/l

När jag fick reda på att jag hade "förhöjda sockervärden" hade jag ett HbA1c på 6.8%. Om man räknar om det till ett mmol/l blir det ett blodsocker på 10.

2x6,8-3,6=10 mmol/l

Idag äter jag LCHF-kost vilket innebär att jag har kontroll på mitt blodsocker.

Mitt senaste långtidsblodsockret ligger på 4,8 vilket betyder 6 mmol/l, dvs. inom normalvärdesspannet. Jag har fortfarande diabetes men med hjälp av min kost (LCHF) håller jag nere mitt blodsocker. Alternativet till detta skulle vara medicinering. För mig är inte det ett alternativ.

Här kan du läsa mer om blodsockermätning.

Inga kommentarer: